Batu Bersurat terbelah dua di Gunung Ledang

Tok Syeikh berkata
27 Julai 2010 pada 11.55p07

Batu Bersurat ini bertulis dalam BAHASA KAWI/PALAPPA/JAWA KUNO.Saya memang tidak memahami,tetapi ada tarikh di tulis di situ…iaitu 1313 tahun saka.kalau tahun masihi kita kena campor 70,maka menjadi 1383 m.Ini mungkin memberitahu kita Tahun Gunong Ledang di diami manusia.Saya di beritahu,yang Memotong batu ini dan menulis nya ialah Pengeran Jimbun atau Raden Patah atau Sultan Demak pertama.Beliau ialah Bapa kepada Puteri Mas Nyawa atau Puteri Ratna Gumilah Sari atau Puteri Siti Jamilah atau PUTERI GUNONG LEDANG !!.Jadi Puteri Gunong Ledang BUKAN LAH JIN ATAU BUNIAN…Beliau adalah manusia biasa,ayahanda nya Sultan Demak 1 dan suami nya AL SYAHID SULTAN DEMAK KE 2….diantara tulisan Kawi yang tertulis di batu ini ialah nama Ali Akbar.Nama ini adalah nama bagi Raden Patah !!!.

Ais berkata
27 Julai 2010 pada 11.55p07

Tok Syeikh,

Dari belahan batu serta ukiran tulisan bahasa Jawa Kuno yg tertulis dipermukaan batu ini jelas menggunakan tenaga batin, samaada percaya atau tidak ianya ditulis dengan kalbu. Mohon maaf Tok Syeikh. Maha besar Allah……………………

Tok Syeikh berkata
27 Julai 2010 pada 11.55p07

Waalaikum musalam Ais !!! Ikut cerita nya Raden Patah membelah batu dan menulis pada batu, gunakan pedang !!!.Saya lupa nak minta Pedang ini….memang Sakti Manderaguna he…he…he….

tokpakehtemenggong

Tok Syeikh berkata
28 Julai 2010 pada 11.55p07

Tahun Saka atau tahun Jawa kuno di kira 70 tahun,selepas tahun masihi….bermakna jika 2010 masihi…tambah 70,menjadi 2080 tahun saka !!!.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

8 Responses to Batu Bersurat terbelah dua di Gunung Ledang

  1. Aminurrashid says:

    batu itu dipahat kedudukan dan persekitarannya masih lebih kurang sama sewaktu batu itu dipahat.. tp dipahat ngan ape saya tak tau mungkin benar ngan pedang, tp tak nampak plak pedangnye..

  2. raden baharin raden said says:

    sebening mentari angin sepui-sepui bahasa menginsafkan diri diatas perjuangan kebranian dalam mencipta nama tuk bahan sejarah yang bermakna ini.Demi rakan tercinta semua ingat ukuah terjalin mencari keindahan yang terjalin.. salam

  3. anis says:

    mana 1 betoi ni?huhuhu…

  4. dildaar80 says:

    Raden Patah hidup pada 1450-an.

  5. tokpakehtemenggong says:

    Assalmmualaikum

    wahai tuan yang dihormati. dimana lokasi sebenar batu bersurat ini? Harap tuan sudi beritahu. Saya hendak ke gunung ledang dan melihat sendiri untuk membuat kajian.

    boleh email saya. tokpakehtemenggong@gmail.com

    Terimakasih

  6. eugene nuh says:

    saya tertanya2 bagaimanakah batu itu terbelah..?

  7. dinpengeran says:

    salam. sesapa nak minyak kemenyan gunung & kasturi boleh email ke working@hour.com

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s