BATU Bersurat di Gunung Ledang

Tok Syeikh berkata
27 Julai 2010 pada 11.55p07

Batu Bersurat ini memang bertulis HURUF KAWI atau JAWA KUNO. Antara yang ditulis ialah tahun dan nama. Yang lain saya tak tahu..walau pun kami import Pakar Sejarah dari Pulau Pinang,Pahang dan dari Negeri Sembilan..tapi semua nya angkat tangan….Akhir nya saya cuba ingat yang di beritahu pada saya,semasa saya kecil…Al Marhum Bapa saudara saya, BERSULOK di sini pada tahun 1960 selama 1 bulan,dan beliau lah yang mengata kan pada saya,batu ini di tulis olih Seorang Sultan Terkenal,tapi beliau tidak memberitahu nama nya dan ada kaitan dengan Puteri Gunong Ledang.Bagi nak JULING BIJI MATA,mencari nya dan akhir nya baru lah dapat.Sultan itu ialah Sultan Ali Akbar Al Fatahillah ,Sultan Demak 1 dan belau menulis batu ini pada tahun 1383 m atau Tahun Saka 1313.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to BATU Bersurat di Gunung Ledang

  1. raden baharin raden said says:

    pendakian demi pendakian disusuri,jalan pintas dilelaui dari muar ke melaka balik semula pencawang dimenara.sungguh dinggin warna warni daunan yang indah dimata juga air mengalir yang sejuk hingga ke tulang hitam puas rasanya, hilang segala keegoa dan kepenatan membuat diri ini puas,puas,puas berjalan menerjah awan, juga di penghujung jalan ada lelaki tua tidak tahu usia membawa terompah merah berpakaian putih berjubah berjalan tanpa berkata-kata.itulah aku pengalaman dlm kepenatan teramat sangat tidak terfikir kelibat keujudan dimasa itu, aku masih anak-anak kecil berkumpulan… sebenarnya itulah sebalik kebenaran.

Tinggalkan Jawapan

