Buluh Malam ramuan cenuai perindu di Gunung Ledang



Kata Tok Syeikh,

“Setelah saya membuat kajian dengan cara melihat pokok cenuai dan bertanya kepada yang faham tentang pokok PENGASEH AJAIB ini. Maka saya dapat banyak nama dan dapat ketogari kan Pokok Cenuai. Khasiat nya tak perlu saya tulis kerana memang dah di ketahui sejak berzaman dahulu.

KUMPULAN POKOK CENUAI

1. Raja Cenuai

2. Ibu Cenuai

3. Cenuai Gunong

4. Cenuai Batu Gunong

5. Cenuai Puteri

6. Cenuai Naga Sari

7. Cenuai Cempaka Biru atau Pokok Seribu Payah

Dalam kumpulan 6 jenis ini terbahagi kepada 4 jenis lagi iaitu BIRU,KUNING,PUTIH dan MERAH.Hanya jenis yang ke 7 iaitu Cenuai Cempaka Biru sahaja yang TUNGGAL.Ini bermakna ada 27 JENIS CENUAI yang saya ketahui.

Cenuai hanya bolih di kenali dengan WARNA BUNGA NYA.Kebanyakan daun dan batang nya hampir serupa,kena ada penelitian,baru lah kita kenal.

Dalam kumpulan besar ini hanya Raja Cenuai Merah dan Ibu Cenuai Merah yang tumboh di Pulau Besar.Yang lain nya tumboh di Gunong Ledang.Di Pulau Besar memang ada cenuai yang tumbuh.Dan yang tumbuh di Gunong Jerai dari Spesis Raja Cenuai Merah.

Nenek saya pernah cerita kan bahawa pokok cenuai…ada penunggu dan yang paling besar beliau temui sebesar 3 pemelok.Spesis yang besar ini dalam kumpulan Raja Cenuai.

Dalam pemerhatian saya memang Raja Cenuai ,kebanyakan nya berpokok besar…hanya kita saja yang tak kenal !!!.Yang lain dari specis Raja Cenuai,kebanyakan nya berpokok renek atau pun merayap/melekap diatas batu atau pokok.

Secara peribadi nya saya memang menyimpan banyak rahsia pokok ini kerana saya dari kecil lagi di perkenal kan dengan pokok ini.Dan memang orang asli jika mau bercerita pun mereka berhati hati kerana pada mereka Pokok Cenuai memang BERPENUNGGU. Bagi saya pula ITU ANUGERAH ALLAH SWT, yang di berikan pada saya.

Saya di perturun kan ilmu membuat Minyak Cenuai olih Nenek saya.Pertama yang bolih untuk kita makan dan yang kedua tidak bolih kita makan.

Dan saya minta maaf !!! Ramuan itu hanya untuk PENGETAHUAN KETURUNAN KAMI SAJA….Kalau nak juga MEREKA MESTI KAWIN DENGAN KETURUNAN KAMI !!!!.Sebab itu lah kebanyakan dari kami KAWIN KERABAT”.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Buluh Malam ramuan cenuai perindu di Gunung Ledang

  1. Za says:

    Askum…,mcm mana caranya saya ingin membeli minyak cenuai?kalau ada hubungi saya no 0126317097

  2. mohd says:

    Saya nak tahu cintamani cenuai tu apa khasiatnya,sebab tiap pengasih tu ada kelebihannya betultak?Ada tak pengasih yang juga naikkan rasa berahi serta sekelip mata bertindak tak perlu tunggu sampai 24 jam?…Saya kagum dgn tradisi ilmu cenuai saudara semoga saudara benar arif bukan saja memmbuat pengasih cenuai yang biasa malah pengasih yang KUAT,HEBAT DAN CEPAT.Bak kisah kehebatan ilmu karamah dimana istana balqis dialihkan dalam sekelip mata saja…wasalam.

Tinggalkan Jawapan

